Kartoffelfælder i vores Biotop

Kartoffelfælder: 

Vi har valgt at lave nogle kartoffelfælder til vores Biotop, da det oftest er her der kommer Hvirveldyr og andre slags dyr fra skovbunden. 


Vi har lavet tre forskellige slags kartoffelfælder. 

Formålet er her, at se hvilke dyr, der kravler ind i fælderne samt om det er dyr man kender. Vi tænker denne aktivitet ville være sjov for en børnehave, hvor man ville kunne stille fælderne ude på børnehavens legeplads, ligeså vel den ville kunne bruges i skolen. 

Fælde 1: Vi har lavet en masse huller hist og pist på kartoffel, for at se om der kommer dyr ind af de små huller. 

Fælde 2: Her har vi inden i udhulet den, hvor efter vi har lavet nogle takker, for at se om dyrene kravler ind i den. 

Fælde 3: Her har vi lavet et enkel hul, samt udhulet den indvendigt. Her har vi valgt at putte lidt sukker i, for at se om der er noget anderledes ift. til fælde 2. 


Ved at vi putter lidt sukker i, ville man også i børnehaven kunne tage lidt fra deres madkasse, så det bliver lidt mere spændende at se, om dyrene også spiser maden. Dette kan medføre, at børnenes interesse for "projektet" forøges.  --> Her kobles vidensformerne på. 



Lars Dahlgren (1945-2011) og Ander suzczepanski

Ifølge begge professorer betyder de konkrete, aktive og oplevende læreprocesser, som pædagogisk arbejde i naturen kan skabe rammerne for, atr der er muligheder for at knytte en række analoge og dialogen vidensformer til sanselige kataloge vidensformer (side 59)

Katalog viden kan kobles på, at vi som "pædagoger" skal vide lidt fagligt om de dyr, vi formoder kan komme i kartoffelfælderne, og deres slægt. 


Analog viden kobles på i den forbinelse at det børnene allerede ved omkring deres egne personlige iagttagelser og sanseerfaringer fra tidligere besøg hos skoven. Dette kan kobles sammen med den katologe viden, da børn allerede fra tidligere erfaringer har en viden omkring, enten biller eller andre dyr. Her undersøger de med deres sanser og dermed kan der komme den katalog vidensform på, at man får fagligt ord på. 


Dialogisk viden: Denne viden kommer til udtryk når de deltagende børn og voksne taler om og fortolker egne og andres iagtagelser og erfaringer. 

Eksempel:

Når børn undersøger dyr sammen med pædagogerne og finder sammenlignelige egenskaber, reflekterer og begrunder de ud fra deres egne antagelser om dyr og andre dyr.


Kropsligvidensform kan kobles på, at studier viser at mennesker og børn lærer igennem kroppen og sanserne (Her kan man kigge på sanseintegration). Når børnene går rundt i skoven og undersøger kartoffelfælderne eller dyrene deri, indgår det i børnenes viden omkring denne aktivitet. 


Litteratur: 

Grundbogen Natur og udeliv - Kapitel 3. 








Kommentarer

Populære opslag