Udviklingsprojekt - opgave 1

 1. Undring / problemstillingHvad er det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles? Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af den pædagogiske praksis,


Vi har på vores besøg hos børnehaven, observeret, at børnene opholder sig der, hvor der er legestativ, hængekøje eller andet, hvor der i forvejen er sat ting op til leg. Børnene søger på legepladsen hen til det de kender og er vant til. De legende børn legede igennem hele vores besøg med det samme, ellers begyndte en voksen at starte noget nyt op for dem. Vi lavede en del undringer og observationer omkring, en “tom” græsplæne, der stod stille og ikke blev rørt af børnene. 

Vi spurgte enkelte pædagoger, om børnene er med til at bestemme, hvad de laver i naturen og udenfor på legepladsen. Til vores alles overraskelse sagde pædagogerne “nej”.  Vi undrede os her på, hvorfor børnene ikke bliver inddraget, hvortil den ene svarede “at det var personalet der lavede planen til personalemøder, og når børnene var udenfor på legepladsen, måtte de gerne selv bestemme". Dette synes vi ikke hænger sammen med, at en voksen begyndte at sætte ting op til nyt leg.  


  • Mikroforsker metoden

  • Vi vil bruge SMTTE model, hvis der skal laves en bestemt aktivitet med børnene. 

  • Vi vil bruge vidensformerne. 

  • Naturdannelsens fem elementer kan vi måske give med til medarbejderne i institutioner til det videre arbejde




2.a Viden -  beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål (hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til på bibliotekskurset.


Vi er lidt i tvivl hvad vi går med, så her er der lidt tanker omkring det: 


  • Vi vil finde ud af, om vi kan skabe et naturrum til børnene på det tomme sted på legepladsen. 

  • Vi vil skabe et rum hvor børnene sammen med pædagoger kan fordybe sig i natur.
  • Vi vil bruge det tomme rum på legepladsen til at inddrage børnene i, hvad de kunne tænke sig.
  • På vores observationer mødte vi 2 drenge, der var kort i det tomme rum. Hertil spurgte pædagogstuderende lidt ind til det. Den ene dreng var i gang med at kravle rundt på træstub,træstub, for at få brombær, og den anden stod lidt og flakkede. Den ene dreng fortalte at han elskede brombær, og han vidste de lå derhenne. Her svarede den anden, at han ikke kunne lide brombær, men kunne lide gulerødder. Dette øjeblik, gav en idé til, om der skulle være plantekasser med forskellige afgrøder i. 



2. b Vidensindsamling indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.


Vi har været på besøg d. 04.08.2023. Her har vi brugt iagttagelse til at undersøge og lave os undringer i daginstitutionen. Desuden har vi brugt “interview”. Vi har stillet nogle spørgsmål til pædagogerne for at få et indtryk af, hvor meget medbestemmelse børnene har i aktiviteterne og dagligdagen. Vi har også “interviewet” nogle enkelte børn ift det tomme hjørne. 



Kommentarer

Populære opslag