Dyrehold opg. C

 Pædagogiske aktiviteter - kan indgå i praksisafprøvning  (udefestival)

10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.

  • Vores første aktivitet er en lille aktivitet sammen med Fjordskolen. Her er der lavet et seperat blogindlæg, samt en didaktisk model (SMTTE). 
  • Efterfølgende vil vi gerne se, om kaninerne enten kommer når vi kalder, eller med en "klik" lyd for at få dem hen til os. Hertil bliver der igen lavet en didaktisk overvejende model. 
  • En aktivitet mere, er slagtning af den ene eller begge kaniner, dette vil være den sidste aktivitet vi laver som omhandler vores kaniner. 

Mon ikke der kommer en aktivitet mere snigende måske? --> Følg med og find ud af det. 


Vores overvejelser ligger meget i, at det er John Deweys "Learning by doing" teori. Teorien handler om at man lærer ved at gøre, derfor er vores overvejelser, at vi gør. Vi lærer ved at prøve os frem og skabe her viden. 

Vi ved også, at vores egne roller som pædagog har en del at sige, ift. hvor meget børnene er med. Derfor vil vi være bevidste om vores eget kropssprog, og kommunikation. 
Vi vil have ZUZO i baghovedet, hver gang vi laver en didaktisk aktivitet. 



11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
- Vores forskellige didaktiske aktiviteter / forløb vil vi løbende dokumenterer på bloggen samt koble vores mål på. Ydermere vil vi løbende anvende relevant litteratur.  

12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.) 

  • Pædagogens rolle ift. indkøb / indsamling er, at det er en fælles opgave at sørge for det. Den daglige pasning, går på skift i weekenderne samt hverdagene. Da vores målgruppe er, som den er er det pædagogen der skal have den primære ansvar for kaninerne. Børnene/ de unge vil få sit ansvar at passe i løbet af dagene og weekenderne, men det store primære ansvar er stadig hos pædagogen. 
Ift. til slagtning af kaninerne er det pædagogens rolle, at gøre det på en forsvarlig og etisk måde. Børnene/de unge er med under hele processen, og er med på den måde de nu kan være på. 

Kommentarer

  1. Hejsa
    Helt fint at der kan komme flere aktiviteter til. Fold gerne koblinger til relevant teori mere ud - hvis I kigger i Grundbogens stikordsregister (s.249) kan I se at Dewey omtales flere steder - prøve at læse og inddrage et par relevante steder (med kildehenvisninger). På samme måde kan I læse om NUZO / Vygotsky (se side 250 i stikordsregisteret for at se hvor)

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag